Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w sprawie o sygnaturze akt: II SAB/Op 103/21 podjął się analizy czy i w jakim zakresie korespondencja między Zamawiającym a Wykonawcą jest informacja publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 z późn. zm.).

Sprawa dotyczyła wniosku o udostępnienie informacji publicznej w postaci ściśle określonych dokumentów, w tym: „korespondencji między wykonawcą a zamawiającym dotyczącej ewentualnej zmiany zaoferowanej nawierzchni syntetycznej – jeżeli jakakolwiek miała miejsce”. Wniosek ten został następnie uzupełniony o żądanie przedstawienia „wszelkiej korespondencji między zamawiającym a wykonawcą dotyczącej realizacji przedmiotowej inwestycji”.

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji wskazał między innymi, że zakres wniosku wskazany powyżej nie jest informacją publiczną. Są to wyłącznie dokumenty wewnętrzne, które nie stanowią oficjalnej decyzji czy stanowiska organu. Strona złożyła skargę na bezczynność organu w zakresie udostępnienia informacji publicznej.

W wyroku z 21.12.2021 r. WSA w Opolu stwierdził wprost, że dane dotyczące: dokumentów załączonych do wniosków o zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego (zamiana zaoferowanej nawierzchni już na etapie realizacji inwestycji), korespondencji między wykonawcą a zamawiającym dotyczącej tej zmiany, korespondencji między zamawiającym a wykonawcą dotyczącej realizacji inwestycji oraz korespondencji w tym zakresie między zamawiającym a podmiotem trzecim (tj. takim, który nie był stroną omawianego sporu) – stanowią informację publiczną. Również informacją publiczną jest stanowisko przedstawione Zamawiającemu przez podmiot trzeci.

Uzasadnienie Sądu administracyjnego w zakresie uznania określonych informacji za informację publiczną:

Na podstawie wskazanych wyżej przepisów przyjąć trzeba, że informacją publiczną jest każda informacja wytworzona przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne oraz inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym, jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone. Za informację publiczną uznaje się m.in. treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego organem administracji publicznej, lecz wykonującego zadania publiczne bądź funkcje publiczne. Są nią zarówno dokumenty bezpośrednio przez te podmioty wytworzone, jak i te, których używają one przy realizacji przewidzianych prawem zadań, nawet gdy nie pochodzą bezpośrednio od nich. W doktrynie wyrażany jest ponadto trafny pogląd, że informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów w jakikolwiek sposób dotyczących organu, bez względu na to, co jest ich przedmiotem. Przy czym pojęcie „dokumentu” trzeba rozumieć w szerokim tego słowa znaczeniu prawa do informacji publicznej. Na potrzeby konstytucyjnego prawa do informacji publicznej za „dokument” w ogólności należy uznać każdą informację o działalności władzy publicznej lub o sprawach publicznych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x